Men kan kort zijn over acteren nl. weet wie je als de rol bent, ken de gegeven verbeelde omstandigheden, begrijp wat je waarom denkt, zegt en doet, leer je tekst, wees aanwezig, en vervolgens denk, spreek en doe als de rol in de gegeven verbeelde omstandigheden - al het andere is triviaal.

Paul Dekker

Literatuurlijst dramaturgie

Deze lijst is samengesteld door Luc Pay (docent scriptanalyse) en Paul Dekker (docent acteren). De basis voor deze leeslijst vormde de "Esper play reading list". De auteurs / stukken die voor de Nederlandstalige acteerstudenten aan deze lijst toegevoegd zijn, komen uit onmiddellijk relevante of invloedrijke taal- of cultuurgebieden: Angelsaksisch gebied, Frans, Duits, Skandinavisch, Russisch, Italiaans en Spaans.

Oudheid

  • AESCHYLUS: De Oresteia (trilogie): Agamemnon, De offerplengsters, De eumeniden.
  • ARISTOPHANES: Lysistrata – Ploutos, de god van het geld.
  • EURIPIDES: De Bacchanten – Medea – Trojaanse vrouwen.
  • KALIDASA: Shakuntala (= Of the recollection of Shakuntala).
  • PLAUTUS: Aulularia (= De pot met goud) – Miles gloriosus (= De snoevende soldaat)
  • SOPHOCLES: Oedipus Rex – Antigone.

Middeleeuwen en Rederijkers

  • [An., vier ABELE SPELEN:] Esmoreit – Gloriant – Lanseloet van Denemerken – Vanden winter ende vanden Somer
  • Petrus VAN DIEST: Elckerlyc

Renaissance & Barok (16de – 17de eeuw)

  • G.A. BREDERO: De Spaanse Brabander.
  • Pedro CALDERON DE LA BARCA: Life is a Dream.
  • COMMEDIA DELL’ARTE (zie 18de eeuw, Goldoni).
  • Pierre CORNEILLE: Le Cid.
  • Lope DE VEGA: Fuente Ovejuna
  • John FORD: Tis Pity She’s a Whore.
  • P.C. HOOFT: Warenar.
  • Ben JONSON: Volpone, or The Fox.
  • Niccolò MACHIAVELLI: Mandragola.
  • Christopher MARLOWE: Dr. Faustus
  • Thomas MIDDLETON & William ROWLEY: The changeling (= Het wisselkind).
  • MOLIÈRE: De misantroop – Tartuffe.
  • Jean RACINE: Andromaque – Britannicus – Phèdre.
  • William SHAKESPEARE: King Lear – A Midsummer Night’s Dream – Henry IV Part I Richard III – Hamlet – Macbeth – Othello – The Tempest – Romeo and Juliet.
  • Joost VAN DEN VONDEL: Lucifer – Gijsbrecht van Aemstel.
  • John WEBSTER: The Duchess of Malfi.

18de eeuw

  • BEAUMARCHAIS: De barbier van Sevilla.
  • Aphra BEHN: The Dutch lover – The Rover.
  • William CONGREVE: The Way of the World.
  • George FARQUHAR: The Beaux’ Stratagem.
  • Carlo GOLDONI: De knecht van twee meesters.
  • Oliver GOLDSMITH: She Stoops to Conquer.
  • Pieter LANGENDIJK: Het wederzijds huwelijksbedrog. MARIVAUX: La double inconstance.
  • Richard SHERIDAN: The School for Scandal – The Rivals.
  • William WYCHERLEY: The Country Wife.

19de eeuw

  • Georg BÜCHNER: Woyzeck – Dantons Tod.
  • Alexandre DUMAS FILS: La Dame aux Camélias.
  • Georges FEYDEAU: Een vlo in het oor.
  • J. W. (von) GOETHE: Faust part I.
  • Nicolai GOGOL: De revisor.
  • Herman HEIJERMANS: Op hoop van zegen – De Meid – Eva Bonheur.
  • Henrik IBSEN: Een poppenhuis – De wilde eend – Hedda Gabler.
  • Alfred JARRY: Ubu Roi.
  • Maurice MAETERLINCK: Pelléas en Mélisande – De blinden – De indringer.
  • Edmond ROSTAND: Cyrano de Bergerac.
  • Friedrich SCHILLER: Maria Stuart – Die Räuber – Kabale und Liebe – Don Carlos.
  • Arthur SCHNITZLER: Reigen (= La Ronde, Reidans).
  • August STRINDBERG: Freule Julie – Spooksonate – De vader – Dodendans.
  • Ivan TOERGENJEV: Een maand op het land.
  • Anton TSJECHOV: De kersentuin – Oom Vanya – Drie zusters – De meeuw.
  • Frank WEDEKIND: Frühlings Erwachen (= Voorjaarsontwaken) – Lulu.
  • Oscar WILDE: The Importance of Being Earnest – Salomé.

Twintigste eeuw

  • Edward ALBEE: Wie is bang van Virginia Woolf? – Zoo Story – Peter and Jerry (= At home at the zoo) – De geit, of Wie is Sylvia?
  • Woody ALLEN: Play it again, Sam!
  • Maxwell ANDERSON: Mary of Scotland.
  • Alan AYCKBOURN: Verwarringen (met o.m. vooral Een praatje in het park).
  • Philip BARRY: The Philadelphia Story.
  • Samuel BECKETT: Wachten op Godot.
  • Brendan BEHAN: The Hostage.
  • Ingmar BERGMAN: Scènes uit een huwelijk [vert. Karst Woudstra].
  • Thomas BERNHARD: Heldenplatz (zelfde titel Eng. en Ned. vertalingen) – Voor het pensioen, komedie van de Duitse ziel.
  • Edward BOND: Saved.
  • Wolfgang BORCHERT: Buiten voor de deur.
  • Bertolt BRECHT: Moeder Courage – De goede mens van Sezuan – De driestuiversopera.
  • Caryl CHURCHILL: Top Girls.
  • Hugo CLAUS: Vrijdag – Een bruid in de morgen.
  • Noël COWARD: Private Lives – The Vortex.
  • Lodewijk DE BOER: The family, een theaterserie voor het hele gezin in vier afleveringen.
  • Michel DE GHELDERODE: Pantagleize – Escuriaal.
  • Shelagh DELANEY: A taste of honey.
  • Ariel DORFMAN: De dood en het meisje.
  • Friedrich DÜRRENMATT: De fysici – Het bezoek van de oude dame.
  • T.S. ELIOT: Murder in the cathedral – The cocktail party.
  • Bernard FARRELL: I do not like thee Dr Fell (= De nacht van Suzy Bernstein).
  • Rainer Werner FASSBINDER: De bittere tranen van Petra von Kant [vert. P.H. Daniëls].
  • Dario FO: Mistero Buffo.
  • Max FRISCH: Biedermann und die Brandstifter (= Het bal der pompiers) – Andorra.
  • Athol FUGARD: Master Harold and the Boys.
  • Jean GENET: The Blacks (= Les nègres/De negers) – Het balkon – De meiden.
  • Maxim GORKI: The Lower Depths.
  • John GUARE: House of Blue Leaves.
  • A.R. GURNEY: The Dining Room.
  • Peter HANDKE: Publikumsbeschimpfung – Kaspar – De wereldverbeteraar.
  • Lorraine HANSBERRY: A Raisin in the Sun.
  • David HARE: Plenty.
  • Lillian HELLMAN: Little Foxes – Children’s Hour.
  • David Henri HWANG: M. Butterfly.
  • Eugene IONESCO: De kale zangeres – De les.
  • LeRoi JONES (= Amiri BARAKA): Dutchman.
  • Sarah KANE: Blasted – Psychosis.
  • George KAUFMAN & Moss HART: You Can’t Take It With You.
  • Tracy LETTS: Augustus ergens op de vlakte – Killer Joe.
  • Federico Garcia LORCA: Bloedbruiloft – The House of Bernarda Alba.
  • David MAMET: American Buffalo – Speed the Plow – Glengary Glen Ross – Oleana.
  • Patrick MARBER: Closer.
  • William MASTROSIMONE: Wool Gatherer – Extremities.
  • Martin McDONAGH: Beauty Queen of Leenane – The Pillowman.
  • Terence McNALLY: Love, Valour, Compassion.
  • Arthur MILLER: Dood van een handelsreiziger – Heksenjacht of De vuurproef (= The Crucible) – Van de brug af gezien – All my Sons.
  • Heiner MÜLLER: De Hamletmachine – Der Auftrag (The Mission) – Quartet – Hartstuk.
  • Sean O’CASEY: Juno and the Paycock.
  • Clifford ODETS: Awake and Sing – Golden Boy.
  • Eugene O’NEILL: Lange dagreis naar de nacht – The Hairy Ape – Iceman Cometh.
  • John OSBORNE: Look Back in Anger.
  • Harold PINTER: De huisbewaarder – The Homecoming – The Birthday Party.
  • Luigi PIRANDELLO: Zes acteurs op zoek naar een auteur – Vanavond improviseren wij.
  • David RABE: Streamers.
  • Elmer RICE: The Adding Machine.
  • Henriëtte ROLAND HOLST-VAN DER SCHALK: De moeder.
  • Reginald ROSE: Twelve angry men (= De twaalf gezworenen).
  • William SAROYAN: The Time of Your Life.
  • Jean-Paul SARTRE: Huis clos (= No Exit) – Les mouches – La putain respectueuse.
  • Peter SHAFFER: Equus – Amadeus – The royal hunt of the sun.
  • John Patrick SHANLEY: Doubt: A Parable – Savage in Limbo.
  • George Bernard SHAW: Pygmalion – St Joan – Mevrouw Warren’s bedrijf – Helden –
  • Majoor Barbara – Een satanskerel.
  • Sam SHEPARD: Icarus’s Mother – Buried Child – Fool for Love.
  • Neil SIMON: Het raar koppel – The Sunshine Boys.
  • Wole SOYINKA: Death and the King’s Horseman.
  • Tom STOPPARD: Rosencrantz and Guildenstern are Dead – Arcadia.
  • Botho STRAUß: Bezoekers – De tijd en de kamer – Trilogie van het weerzien – Zeven deuren.
  • J.M. SYNGE: The Playboy of the Western World.
  • Jozef VAN HOECK: Voorlopig vonnis.
  • Guido VAN MEIR: De stoel van Stanislavsky.
  • Wendy WASSERSTEIN: The Heidi Chronicles.
  • Peter WEISS: Marat/Sade.
  • Arnold WESKER: Roots – De keuken – Het huwelijksfeest – Chicken soup with barley.
  • Thornton WILDER: Our Town.
  • Tennessee WILLIAMS: A Streetcar Named Desire – Glass Menagerie – Cat on a Hot Tin Roof.
  • August WILSON: Fences – Joe Turner’s Come and Gone – Seven Guitars.
  • Lanford WILSON: Hot’l Baltimore – 5th of July.
  • Peer WITTENBOLS: Atalanta.

De eventuele suggesties, opmerkingen of aanvullingen zijn méér dan welkom.

Suggestie literatuurlijst